10.11.2016

Zdraví: Zranění a trénink

Trénink | Michal Pokorný
Snad všichni sportovci ten nepříjemný pocit dobře znají. Připravujete se na Vámi vytyčený závod/soutěž/turnaj/zápas, všechno jde podle plánu a pak to přijde. Řeč je o zranění, které může přijít postupně (nejčastěji se jedná o zranění z dlouhodobého přetěžování určité partie nebo její části), či okamžitě, příčinou nějakého úrazu. Fakt je ten, že ať už se jedná o první či druhý případ, vždy jde o velmi stresující situaci, která vyžaduje naše okamžité řešení. Pokud se jedná o vážnější zranění, které nám znemožňuje jakýkoliv trénink, tak zde není moc co řešit a přichází stopka spolu s nezbytně nutnou dobou rekonvalescence. Problém ovšem nastává, když se objeví zranění, které nás „pouze“ určitým způsobem limituje.
 

Jak by to mělo být:

Rozhodně nemusím zdůrazňovat, jak by měl vypadat správný přístup. Každé zranění, byť se může zprvu tvářit nevinně, vyžaduje Vaši pozornost a je třeba na něj brát ohled při každém tréninku tak, aby mohlo dojít k jeho úplnému uzdravení a doléčení.
 

Jak to většinou vypadá:

Realita je mnohdy ovšem zcela opačná. Trénujeme stále stejně, bolest se snažíme ignorovat nebo alespoň potlačovat a vědomě či nevědomě ulehčujeme postižené partii. Tento přístup s sebou ovšem přináší podstatně více komplikací než řešení. Jakákoliv úleva v určité oblasti totiž znamená navýšení zátěže v oblasti jiné a tím riskujete vznik dalšího zranění, které o sobě dá vědět dříve, než se stačí zahojit to původní, a může být i podstatně vážnějšího charakteru!
 

Rada nad zlato:

Závěr a má rada je tedy následující. Vždy je třeba se poradit s odborníkem (fyzioterapeutem) a pokusit se určit co nejpřesnější diagnózu, dopídit se k tomu, proč a jak zranění vzniklo a zapřemýšlet nad tím, zda je možné trénink sestavit tak, abychom vynechali veškeré zatížení zraněné partie/její části a zároveň, aby toto zatížení nekompenzovala partie jiná. Umožníme tak tělu, aby se mohlo se zraněním v co nejkratší době vypořádat a zároveň předejdeme možnosti vzniku zranění dalšího.