10.11.2016

Trénink: Intervalový trénink – TABATA

Trénink | Michal Pokorný

Intervalové tréninky se v poslední době stávají čím dál tím více populárnějšími. Může za to především fakt, že spousta lidí jim přikládá vysokou efektivnost spojenou s úsporou času. Ne vždy, a ne u všech typů, to ovšem platí! Ať už se budeme bavit o jakémkoli typu intervalového tréninku, je třeba si vždy uvědomit, že se jedná „pouze“ o nástroj (časový interval). Nicméně abyste dokázali tento nástroj správně, a především efektivně, uchopit a použít, je třeba také vědět, k čemu v první řadě slouží, co s ním smíte a nesmíte dělat, kde jsou jeho limity a kde už jeho využití naprosto ztrácí smysl. Tento článek je věnován jednomu z těchto nástrojů a to, jak samotný nadpis napovídá, tzv. TABATĚ.


TABATA:

TABATA je vysoce intenzivní intervalový trénink, který se skládá z 8-mi po sobě jdoucích 20-ti vteřinových intervalů, mezi nimiž jsou vloženy 10-ti vteřinové pauzy. Jedno pekelné kolo TABATY tak vždy trvá přesně 3 minuty a 50 vteřin. TABATA vznikla na konci minulého tisíciletí (rok 1996) v Japonsku a jejím stvořitelem je japonský doktor a vědec Izumi Tabata. Z jeho výzkumů postupně vyšlo najevo, že tento typ intervalového tréninku dokáže naráz rozvíjet jak aerobní (kondici), tak anaerobní (sílu) práh sportovce. Ostatně přesně tento fakt, dělá z Tabaty jeden z nejúčinnějších intervalových tréninků vůbec.

Při vhodném výběru cviků a při dodržení správných zásad tréninkové periodizace tak dokážete nejen efektivně zvýšit svou kondici, ale zároveň i navýšit Vaší sílu a zbavit se nadbytečného podkožního tuku.

Konkrétní, efektivní a odzkoušené TABATA tréninky, z hlediska přípravy na OCR závody, naleznete v našem eBooku Spartan Training Kodex – Level 1.